PREMSA > NDP INVOLUCIÓ O REVOLUCIÓ EDUCATIVA?

05/07/2017

El debat de la innovació educativa s’enfronta al repte de la justícia educativa

Sota la pregunta “Involució o revolució educativa?” la UPEC ha abordat el debat sobre la innovació educativa que ha guanyat molta presència mediàtica durant l’últim any. Assumpta Baig, de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, Cecilia Bayo, de l’Assemblea Groga de Gràcia, i la sociòloga Aina Tarabini han parlat sobre el passat i el present de la renovació pedagògica. En la seva presentació, el periodista Pau Rodríguez, d’El Diari de l’Educació, ha destacat que aquest no és un debat que neixi ara, tot i estar d’actualitat, sinó que ve de molt lluny.

Assumpta Baig ha volgut posar l’èmfasi sobre els referents que ens permeten repensar l’educació avui. “Moltes persones com Rosa Sensat, Marta Mata o Alexandre Galí ens van ensenyar a les persones que vam nàixer durant la dictadura que hi havia hagut i hi podia haver bona escola”, ha recordat. Per això destaca que la innovació no apareix de cop, sinó que “les coses vénen encadenades a la història”. A Baig li preocupa que “ens hem quedat més amb les tècniques, amb els mètodes pedagògics, que no amb el fons del que ha de fer l’escola”. En aquest moment, ha dit, “hi ha una disjuntiva en l’àmbit de l’educació entre l’educació en una societat de mercat o l’educació com a dret”. “El mercat pot ser un bon servidor de l’educació, però n’és un mal amo, per això cal aspirar a garantir el dret de l’educació des de l’escola pública”, conclou.

Més enllà, Cecilia Bayo ha afegit que “no només ens trobem en un moment en què el mercat s’està fent amo de l’escola, sinó de tota la societat”. Per això reivindica que l’escola ha de fomentar el pensament crític, i ha apuntat que “és urgent incloure els femenismes dins de l’educació i la pedagogia, perquè plantegen la transformació del sistema en tots els àmbits que puguem imaginar”. “Quan ens posem a analitzar què cal prioritzar a l’escola, veiem i vivim en primera mà la pèrdua del sentir col·lectiu del nostre estar en el món; l’individualisme és el valor cultural predominant en la nostra societat i ens costa bastant menys anar al gimnàs que anar a una reunió de l’AMPA”, ha lamentat l’activista de l’Assemblea Groga de Gràcia.

“La innovació té a veure amb un canvi de paradigma substancial i substantiu, i el perquè de la innovació ha de ser la justícia escolar, no s’hi val canviar-ho tot perquè no canviï res”, ha defensat Aina Tarabini. La sociòloga ha volgut parlar de segregació escolar i ha assegurat que “la justícia en educació no pot mai vincular-se a un centre escolar específic, la innovació no es pot ser mai només de caràcter intern, sinó que s’han de tenir en compte el conjunt de centres educatius d’un territori, perquè no innova qui vol sinó qui pot, qui té una composició social i un professorat que permet fer aquests processos”. “El debat de la innovació ha d’anar més enllà d’una qüestió purament de voluntarisme, i si bé no tot el que passa en educació passa per lleis i normatives, ha de ser l’administració pública qui ha de fer la tasca d’ordenar els processos d’innovació, acompanyar-los i ajudar qui no té capacitat per fer-los”, conclou Tarabini.

Podeu tornar a veure el debat sobre educació en aquest enllaç.